OFF STAGE

Rierie様のご厚意により、RADAの写真集 『OFF STAGE』 から ケネス・ブラナーのページを翻訳して頂きました。

Kenneth Branagh, 1979-81

Ken came around to my house in Chelsea and, for some reason, I was expecting a cavalcade and entourage. Instead, he walked in off the street and said, ‘Hi’. This, for no explicable reason, made me more nervous that I have ever been for any other portrait session ever. I basically thought I had made a fool of myself although I knew the pictures were fine. Imagine my surprise when a few weeks later, ken’s PA calls to say ‘Ken really likes the way you work and wonders if you would like to do something with him for his new film.’ Relief was not the word.

I did the obvious things. I did a bit of Hamlet, and a bit of Edmund from King Lear. You had to wait in a common room at the top of the building, and that itself was quite exciting because you got to walk up the main steps with awards on the walls going back to 1905.

It was snowing the day the letter arrived. We had a very over-excited dog called Ben, who was prone to chewing up the mail. It arrived and I was at home. I just remember jumping for joy, and then taking the dog out for a long walk for miles and miles.

I was most drawn to the classics and Shakespeare. I liked the stage fighting and the dancey stuff. I remember I wasn’t very good at being an animal. We had be an animal for a long time, and I wasn’t great at it. Mime, I wasn’t very good at, either.

It was exciting because I went when I was 18, it was the first time I’d moved away from home and London is London. I was a grafter though, I really worked hard. I was excited to be there, and couldn’t get over the feeling of ‘being there’, of that building, with all those famous names everywhere. We worked hard and played hard. Most people did both.

My accent changed. They have a very important test on Academy Standard English ? news reader English, basically ? and they were very damning about how they judged that. You ended up working on that a great deal. I was pretty neutral when I went, pretty suburban. I suppose it just got polished up. You were also doing speech classes about twice a day.

I think that first group dynamic, when you’re all living away from home is very important. Learning how to get on inside a group. Living in this world where your emotions are very close to the surface. That’s all as memorable as what you learned about acing. It was an intensive experience. I think the life skills I learned were people skills.
I really enjoyed being in a Woody Allen film called celebrity. When I got the job he wrote me a letter that began, “Dear Ken, When I wrote this, I knew that there was only one actor in the world who could play this part: Alec Baldwin. But he’s not available, so I picked you.”



ケンがチェルシーにある私の家にやってきた。なんらかの理由で、私は取り巻きや集団がある事を予想していた。 しかしそうではなく、彼は通りから外れて歩いてやってきて言った、「やあ」。 なぜだか説明できないのだが、この時が人物撮影の中で今までになく一番緊張したものであった。 写真は大丈夫だと分かっているにも関わらず、つまりは馬鹿な事をしてしまったと思った。私の驚きを想像してみて。2・3週間後にケンのアシスタントが電話をしてきて、「ケンがあなたの仕事の仕方をとても気に入り、彼の新しい映画で何か一緒にできないかと聞いています。」‘その安堵感は言葉にならなかった’。

私はすぐ分かるものを演じた。ハムレットを少し、そしてリア王のエドモンドを少し演じた。 私は建物の最上階にある談話室で待たなくてはならなかったが、それ自身はとてもわくわくするものだった。なぜなら中央階段の壁にかかっている賞を1905年に遡り見ながらを歩いて上がっていくからであった。

その手紙が届いたのは雪の降る日だった。私たちはベンという名前のとても興奮しやすい犬を飼っていて、手紙をかんでは粉々にしてしまう犬だった。手紙が届いた時私は家に居た。うれしさで飛び上がったのを覚えている。そしてそれから何マイルもの長い散歩に犬を連れ出したことも。

私がもっともやつれたのは古典やシェイクスピアだった。ステージでの戦いやダンスなどは好きだった。動物になるのがとても苦手だった事を覚えている。長時間動物になることもあったが、上手くはなかった。マイムもまったく得意ではなかった。

わくわくした、というのも(RADAへ)通い始めた時私は18歳だったから。家から出たのは初めてで、ロンドンはまさしくロンドンだった。私は一生懸命やるほうだが、ほんとに一生懸命だった。そこに在る事に興奮したし、あらゆるところで有名な人たちと共にその建物の「そこに在る」という感覚が信じられなかった。私たちはよく勉強したし、一生懸命演じた。ほとんどの人がそうだった。

私の発音は変わった。そこでは学校標準英語ー基本的にニュースを読む英語―のとても大切なテストがあり、先生達はどのように審査をするかという事にについてとても酷評していた。最終的にそれはとても効果があった。私は(RADAに)通っている時にはかなり当たり障りのないようにし、非常に保守的だったが、発音に関しては一層磨きがかかったと思う。1日のうち2回ぐらいは話し方のクラスもあった。

私は、みんなが家から離れて一緒に過ごす、初めての集団内相互関係がとても大切だと思う。グループ内でどのようにうまくやるかを学習すること。感情を表近くに出すこの世界で生活すること。それらすべてが演技について学んだ事と同様に記憶に残る。それは短期間に集中した経験だった。私が学んだ生きる力は人として在るための力だったと思う。
ウッディ・アレンの映画“celebrity”はほんとに楽しかった。その仕事を得たとき、彼から私への手紙の始まりはこう書かれていた。「親愛なるケンへ。この手紙を書いたとき、私はこの世界にこの役を演じられるのはAlec Baldwinだけだと分かっていた。でも彼はあいていなかった。だから君を選んだんだ。」



Theatre
Henry V; Golden Girls; Hamlet and Love’s Labour’s Lost(RSC); Romeo and Juliet, actor and director(Lyric Studio, Hammersmith); Public Enemy, actor and writer(Lyric Theatre, Hammersmith); As you Like it; Hamlet and Much Ado about Nothing(The Renaissance Shakespeare Season); Look Back in Anger(on tour, Lyric Theatre and Thames Television); A Midsummer Night’s Dream; King Lear, actor and director(Would Tour); Hamlet(RSC); Richard V(Sheffield Crucible); Edmond (National Theatre)

Film
Henry V, actor and director; Peter’s Friends; Much Ado about Nothing; Mary Shelly’s Frankenstein, actor and director; Othello; Celebrity; Rabbit Proof Fence; Harry Potter and the Chamber of Secrets; Hamlet, actor and director; love’s Labour’s Lost actor an director

TV
Ghost; Coming Through; Fortunes of War; Strange Interlude; The Lady’s not for Burning; Shadow of a Gunman; Conspiracy; Shackleton

Direction
John Sessions’ The Life of Napoleon; The American Story (for Renaissance, tour and West End); Twelfth Nigh (for Renaissance at Riverside Studios, London); Co-directed Uncle Vanya with Peter Egan (Renaissance UK tour); The Play what I Wrote (Wyndham’s Theatre and on Broadway).

Writing
Plays - Tell me Honestly (performed in London, Newcastle and Oslo); Public Enemy (performed in London, New York and Los Angeles).
Autobiography - Beginning, (Chatto & Windus).
Adaptations - Shakespeare’s Henry V; Much Ado about Nothing; and Hamlet
Screenplay - in the Bleak Midwinter (Newmarket Press).